onsdag 8 december 2010

Kyckling cajun style

Intresset för nyttig mat har ökat så jag tänkte damma av min första blogg igen. Idag har jag lagat Kyckling cajun style från Viktväktarnas kokbok Tills du är mätt.



Blanda 2 msk cajunkrydda med 2 msk vetemjöl och panera ca 500g kycklingfilé i detta. Lägg åt sidan och låt dra några minuter. Gör en salsa på 3 hackade tomater, 3 msk thai chilisås och smaka av med salt och peppar. Ställ in i kylen tills det är dags att äta. Hacka en gul lök och sautera tillsammans med 1 pkt saffran och olja i en kastrull. Tillsätt 2 dl ris och låt det bli glansigt. Slå på 4 dl kycklingbuljong och koka riset färdigt. Stek kycklingen knaprig i lite olja. Hacka 1 vitlöksklyfta och 1 grön paprika och blanda i riset mot slutet av tillagningstiden tillsammans med 1 liten burk majs 2 tsk sambal oelek. Smaka av med salt och peppar. (Enligt receptet skulle man steka vitlök och paprika, men jag gillar att ha paprika crunshy, så jag skippade det steget.) Servera kycklingen med ris och salsa.

Inga kommentarer: