tisdag 15 april 2008

Apelsin- och morotsmarmelad

Visste ni att 1/2 kg apelsiner bara är 2 st? Jag fick receptet av mamma och när jag fråga pappa vad han tyckte om marmeladen sa han att den var mycket god men lite för fast, så jag tog bara i 0,8kg syltsocker.

½ kg tunnskaliga apelsiner, ½ kg morötter, 3 dl vatten, 1 kg syltsocker, ½ dl finhackad syltad ingefära.


Tvätta apelsinerna i varmt vatten. Dela dem och pressa ur saften. Finhacka eller mixa skal och fruktkött. Riv morötterna.
Blanda saft, apelsinskal, morötter, vatten, socker och ingefära i en gryta. Koka upp under omrörning. Koka ytterligare 10 minuter.
Tag grytan från värmen, skumma väl (min skummade inte alls) och låt stå i 15 minuter. Rör då och då. Häll upp på varma väl rengjorda burkar. Förslut och förvara svalt. Denna satsen ger 1,5 l marmelad men jag hade bara två snygga burkar så den tredje fick inte vara med på bilden.





Inga kommentarer: