tisdag 15 april 2008

Fisk med tomattäcke

Till denna fisk rätt behövs: 400 gr vit fiskfile typ alaska pollock, 1 stor gul lök, 1 burk hela tomater, 1 påse hollandaissås, 1 påse bearnaissås, kryddsalt, citronpeppar och franska örtkryddor. Tina fisken (om fryst) så den kan skäras i bitar, lägg dessa i en smord form och "förkoka" 10 minuter i 225 grader. Krydda därefter fisken med kryddsaltet och citronpepparn. Hacka löken i småbitar och strö över fisken, ha därefter över tomaterna som "krossas" i handen till bitar, häll sist över spadet som blir kvar. Krydda därefter rikligt med de franska örtkryddorna. Koka såserna efter anvisningen på påsarna, uteslut fett om du vill ha smalare gratäng (blir gott det med). Blanda såserna och slå över gratängen, grädda i ugnen ca 15-20 minuter. Jag följde receptet till punkt och pricka och tyckte att såsen blev lite blaskig, och det blev väldigt mycket sås (ska ha den som fisksoppa sen tänkte jag). Mitt råd är att skippa spadet från tomaterna och eventuellt minska lite på mängden vätska i såsen. Men i stort sett en helt ok rätt att äta en vardag. Jag ger inget pointsvärde pga att jag slutat räkna points. Det funkar inte med mängden styrketräning jag kör med nu. Men jag tänker ändå äta nyttigt.

Inga kommentarer: