söndag 11 maj 2008

Kladdkaka á la Henke

Fantastisk, snabblagad kladdkaka som inte går att misslyckas med. Jag piffade till den med lite grovt hackade hasselnötter. Till kakan behövs 2 st hönsägg, 3 dl socker, 1,5 dl vetemjöl, 100 g smält smör/margarin, 4 msk kakao, 1 tsk vaniljsocker, 1 krm salt. Blanda ihop alla ingredienser och häll i en form. Grädda på 200 grader i 10-15 minuter ganska långt ner i ugnen. Kakan ska vara kladdig. Och nej, det ska inte vara nåt bakpulver i och om man hoppar över saltet smakar den konstigt. Jag testade denna gången att byta ut halva mängden vetemjöl mot grahamsmjöl och det märkest inte. Dock tror jag att mitt försök att göra den nyttigare är lönlöst med tanke på hur mycket socker det ska vara. Ja ja, god är den i alla fall.

1 kommentar:

Minellie sa...

Tjenare!
Hur gick det idag?? Tror att jag såg dig en sväng i trängseln nere på Gultza, om du hade BRISsnörena i pippilottatofsarna ;) I så fall var du som närmast 2,5 meter framför mig...