torsdag 27 mars 2008

Smörgåstårta


Det blev en smörgåstårta till påsk... Inte det nyttigaste man kan äta, men eftersom jag gjort den själv vet jag vad det är i den och det är inte massa majonnäs och grädde. Visst är det majonnäs i men den är utspädd med Turkisk yoghurt 3.5%. Det är tre mellanlägg; Nr 1 tonfisk, ägg, paprika, kokt ägg, purjolök, turkisk yoghurt, majonnäs, salt. Nr 2 hackad rökt skinka, hackat äpple, grovkornig senap, majonnnäs, turkisk yoghurt. Nr 3 rökt lax, kokt ägg, dill, majonnäs, turkisk yoghurt. Personligen tycker jag att mellanlager Nr 1 inte passade in riktigt, men det var gott ändå. Och snyggt. Hemligheten att få en saftig smörgåstårta är att lägga ihop den dagen innan det är tänkt att den ska ätas och förvara den i kylskåpet med en fuktig kökshandduk över. Garnera samma dag som den ska ätas, så det ser fräscht och snyggt ut.



5 kommentarer:

Chic Fatale sa...

Den såg faktiskt riktigt smaskig ut måste jag säga, och ändå tycker inte jag om smörgåstårta =)

Anonym sa...

Viken fin tårta!
Vad du är duktig!
Kram
Jenny & Engla

Anonym sa...

Den ser riktigt smarrig ut, så nu känner man två st som kan göra riktigt saftiga och goda smörgåstårtor ;)

Anonym sa...

Hej Karin!
Magnus sambo Camilla här! Hittade just din blogg när M´s msn stod uppe, roligt! Snyggmat är great, har oxå viktväktat förr. Nu är jag inne på GI. Hoppas du mår gott! Kika gärna in hos mig:
www.metrobloggen.se/camillaslivochlustar

Kram Milla

Anonym sa...

Jag och Rosen har köpt hus på Björx!.Vi flyttar in i juni :) då får ni komma och dricka vin på verandan *skratt*

Milla
www.metrobloggen.se/camillaslivochlustar